Árpád-kori muszlim lakóházakat találtak Hajdúböszörményben
Ramadán előtt nem
sokkal adta hírül a vidéki sajtó (haon.hu) Magyarországon, hogy
Hajdúböszörményben kiásták az első olyan Árpád-kori lakóházat, amely immár nagy
valószínűséggel bizonyítja/bizonyíthatja, amit a „Magyarok és az iszlám” című
könyvünkben http://pte.academia.edu/EbubekirFerenci/Books/821967/Magyarok_es_az_iszlam is kifejtettünk: a
Kárpát-medencei történelmi nagy Magyarország területén iszlám vallású lakosság
is élt.
A szakirodalom (a
történészek, a kutatók szűk köre) ugyan korábban is tudott írott forrásokról, a
magyarországi muszlim népesség létezéséről és azok fontos szerepéről az Árpád-házi
királyok (pénzügyi, gazdasági és katonai) hatalmának megőrzésében betöltött jelentős,
és elévülhetetlen szerepéről, a közoktatásba, a köztudatba (annak egyoldalú
keresztény-zsidó szemlélete, felfogása miatt) azonban nem kerülhetett be ez az
információ. Magyarországon sem az általános-, sem a középiskolákban, sem az
egyetemeken, főiskolákon mindmáig nem tanítják, hogy az ország történelmében (a
honfoglalás, az államalapítás, illetve később a királyság hatalmának
biztosítása, megőrzése terén) milyen fontos tényező volt az iszlám vallású
népesség.
Mint korábban
másutt már leírtuk: „Manapság
egyre több olyan bizonyíték kerül elő, ami igazolja, hogy hosszú évszázadokon
keresztül a magyarországi történészek, társadalomkutatók, illetve más
tudományágak művelői is félrevezették az ország lakosságát, becsapták a
hozzájuk képest kevésbé tájékozott jónépet. Megtehették, hiszen miközben az
ország lakóinak döntő többsége mással volt elfoglalva (szántott - vetett -
aratott, vagy éppen másutt dolgozott, hogy a saját és mások megélhetését
biztosítsa), csak keveseknek adatott meg, hogy a régmúlt eseményeivel és
azoknak magyarázatával foglalkozzanak. Az írástudók nagy része pedig arra
használta fel ezt az előnyt, hogy saját érdekeik, felfogásuk, vagy éppen
politikai (esetleg vallási) elkötelezettségük szerint formálják a közvéleményt:
eltitkolják, vagy éppen megmásítsák a tényeket.”
Az Árpád-kori iszlám vallású népesség tagjai azok, akiket hol izmaelitáknak,
hol böszörményeknek, esetleg kálizoknak, vagy szerecsenyeknek, (szaracénoknak)
neveznek a régi forrásokban. Mesterházi Károly szerint például az izmaelita szó
tulajdonképpen az arab népek összefoglaló latin neve volt. Később aztán minden
muszlimot így neveztek. Elsőként (valószínűleg) az 1196-ban, az Imre királytól
származó eszéki vámkiváltságát biztosító oklevelében szerepel a nevük. De
például az 1215-1222. évek közötti váradi tüzes-vas próbákon (Váradi
Regestrum) felvett jegyzőkönyvekben is fennmaradtak a nyírségi
böszörmények nevei: Taksza, Péntek, Eliah, Ibrahim stb.
Másutt pedig azt olvashatjuk, hogy a „Nyíri izmaeliták: Illyés és Péter, mások
tanubizonyságára is támaszkodva, ispán Bánk bíró meg Bola poroszló előtt
tolvajságról vádolák a Salamon falvabeli Jánost, Kosztát és Mikót. Ezeket meg
is égette a vas.” Megint másutt azt olvashatjuk, hogy „A Váradi Regestrum az
1219. évből, a 41. § alatt a következő istenítéletről ad beszámolót: „A nyíri izmaeliták
által vádlott vámosi és tapolcai jobbágyok tisztázzák magukat: Illés és Péntök
nyíri szaracénusok kezet fogva több másokkal
rablásról vádlották Márton ispán vámusi jobbágyait…” http://bazleveltar.hu/news.php?item.20.2
A Szalay-Baróthy szerzőpáros írja (könyvének „Köz- és műveltségi állapotok
az Árpád-házi királyok idejében” - című fejezetében), hogy mikor az izmaeliták Magyarországba
jöttek, már muszlimok voltak. Illetve azt is tudjuk, A Szalay József – Baróti Lajos: A Magyar Nemzet
Története című munkája (és persze más források) nyomán, hogy „az Árpád-kori forrásokban többnyire ismaelita vagy saraceni néven emlegetett, magyarul
böszörményeknek nevezett” magyarországi muszlimok eredete még a magyarság dél-oroszországi történetére nyúlik vissza. A kazár
birodalomban, amelybe a 830 körüli időkig köztudomásúan
a magyarság is beletartozott,
már a 8. század óta kulcsszerepet játszott részint, mint katonaelem – a
kagán testőrsége –, részint, mint kereskedő és
kincstári jövedelemkezelő réteg, ez a vallási hovatartozását illetően egyértelműen
az iszlámhoz köthető népcsoport.
Visszatérve tehát az eredeti tudósításra, amely
beszámol róla, hogy Hajdúböszörményben ugyanazon a területen már 1979-ben
találtak az Árpád-kori faluhoz tartozó régészeti objektumokat. „Az akkori
ásatás M. Antalóczy Ildikó régész nevéhez fűződik, ő négy évig dolgozott a
szóban forgó helyen. Később Hajdú Zsigmond és Nagy Emese Gyöngyvér régészek is
ásattak ott. Mindegyik esetben egy középkori falu nyomait találták meg. „Több
évtizedes múltja, története van tehát a terület régészeti feltárásának, és a
megtalált objektumokat különös jelentőségűvé avatja, hogy az Árpád-kori
Magyarországon élő muszlimok kutatásával foglalkozó történészek hosszú ideig,
pontosabban az M. Antalóczy-féle ásatásig csak írott forrásokra
hagyatkozhattak.” - olvasható a lap tudósításában.
Diákok a hajdúböszörményi ásatáson. Tervek szerint ide épül majd az iskolájuk új tornaterme. |
A korábbi ásatások anyagai, következtetései épp úgy
nem kerültek be eddig a köztudatba, mint a többi, az Árpád-kori iszlám vallású népességről
szóló fentebb említett többi információ. A régészeti feltárásról tudósító vidéki lap szerint, 1979-ig a magyarországi
muszlimokhoz még közvetve sem lehetett régészeti emlékanyagot kötni. Egy a Déri
Múzeum Évkönyvében 2003-ban megjelent tanulmányból, pontosabban a tanulmánynak
a világhálón közzétett részletéből – tudhatjuk mindezt. Sajnos ennél több, az
Árpád-kori falu muszlim lakóival kapcsolatos információt nem közöl a lap, és a
feltárt (vagy eddig a feltárással kapcsolatosan nyilvánosságra hozott)
emlékanyaggal kapcsolatosan sem lehet több az iszlám történelem szempontjából
lényegeset megtudni egyelőre.
Felsorolva a mostani mintegy kétezer
négyzetméteren végzett ásatás hozadékát a lapnak nyilatkozó, Szolnoki László
elmondta, hogy megtaláltak nyolc nagy méretű, földbe mélyített veremházat
(lakóházat), négy fedett, földbe mélyített műhelyt (vagy raktárhelyiséget), két
kutat, mintegy ötven agyagnyerő gödröt, tároló vermet és árkot. Rengeteg
kerámiatöredék, fém-szerszám (például kovács fogó, sarlók, kések), kengyel,
sarkantyú, patkók, vaskulcsok, vas-, réz- és ólomveretek, mérlegsúlyok, ezüst
és bronz gyűrű, karperec, hajkarika – került elő. Találtak negyvenhárom
teljesen ép és négy töredékes, többségében ezüst pénzérmét, továbbá
nyílhegyeket és íjcsontokat is.
A régészeti leletek a szokásosak, a
ritka bennük az, hogy régész találta meg őket, ráadásul házban, műhelyben,
gödörben, ami így kiváló időhatározó. Különlegessé pedig az teszi őket, hogy
ennyi minden (például öt ólom mérlegsúly) megmaradt egy ilyen kis területen. El
lehet képzelni, mi lehet még a földben, ha ennek a lelőhelynek, a feltehetően
nagy kiterjedésű középkori falu területének csak mintegy fél százaléka van még
megkutatva, körvonalazta a régész a június 7-én befejezett ásatás
jellegzetességét. A régészeti leleteket a tisztítást követő restaurálás és
leltározás után a böszörményi múzeumban helyezik el - adta hírül a lap az említett beszámolójában.
(A haon.hu alapján)
© Ebubekir
D. FERENCİ
demirPRess
İstanbul
TÜRKİYE
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.